Arbetslivsrelevans, erfarenhetsbaserat lärande och lärandemål. Det och mycket annat stod på agendan när språk- och yrkeslärare samlades under ett dygn. – Det vi gör i klassrummet ska hänga ihop med verkliga arbetsuppgifter som våra elever möter i vardagen, säger Liliana Melén, delprojektledare i Hagfors.

Lärare för kombinationsutbildningar
Lunch till lunch-träffen i Sunne var den tredje i ordningen och vände sig denna gång till lärare som arbetar med kombinationsutbildningar. Höll i träffen gjorde Sara Johansson och Maria Skoglund från Karlstad tillsammans med Liliana Melén från Hagfors.
Lärorikt och energigivande
Liliana Melén beskriver dagarna som både lärorika och energigivande.
– Vi samlade yrkeslärare från flera olika yrkesutbildningar tillsammans med SVA-lärare för att prata om våra gemensamma utmaningar. Jag uppskattar de tvärprofessionella mötena jättemycket eftersom de hjälper mig att bredda mina resonemang och öppnar för lösningar jag kanske inte hittat på egen hand. De lärande dialogerna gav mig både inspiration och mod att pröva nytt. Det är så utveckling sker, när vi utmanar hur vi tänker och gör, säger Liliana.
Arbetslivsrelevant undervisning
Samtalen handlade mycket om att undervisningen ska vara relevant för det kommande arbetslivet.
– Det vi gör i klassrummet ska hänga ihop med verkliga arbetsuppgifter som våra elever möter i vardagen. Vi enades också om vikten av gemensamma lärandemål mellan språk- och yrkesämnena. Vi ägnade också tid för att diskutera hur vi gör för att hitta smarta vägar in för teorin genom praktiska inslag utifrån gemensamma och relevanta erfarenheter, säger Liliana Melén och fortsätter:
– Sist fick vi tid för att diskutera kring differentierad undervisning och hur vi lärare kan variera uppgiftens tempo och stöd när gruppen är blandad så att varje elev får lagom utmaning och kan lyckas. Tillsammans gör de här delarna att lärandet känns meningsfullt, begripligt och möjligt för fler.
Starkare och klokare tillsammans
Liliana Melén sammanfattar träffen med att vi blir starkare och kokare tillsammans.
– Personligen gick jag därifrån med ett större nätverk som består av flera drivna lärare som brottas med samma frågor i projektet. Jag är övertygad om att vi är starkare och klokare tillsammans, inte trots våra olikheter, utan tack vare dem. Våra olika erfarenheter och perspektiv på lärande är en tillgång som driver oss att reflektera, ifrågasätta, tänka om och skapa nytt.



