Utbildningsmodell

Yrkesväg bygger på en utbildningsmodell med tre spår. Där kombineras språkundervisning med samhälls-, arbetslivs- och yrkeskunskap. I vilket spår en deltagare hamnar beror på vad hen har med sig i ryggsäcken.

Alla spår innehåller praktiskt lärande på heltid och målet är arbete och egen försörjning.

Målgruppen är personer från länder utanför EU som inte anses kunna matchas direkt mot ett jobb.

De tre spåren

Här presenteras de tre spåren, där spår 1 är det vanligaste och mest grundläggande. Notera att en elev kan röra sig uppåt i modellen eller gå direkt till arbete från alla tre spår.

Spår 1: Arbetslivsorienterad SFI

SFI kombineras med korta kurser och språkträning på en arbetsplats.

Praktisk SFI 1
Innehåller SFI-undervisning och olika stödinsatser för eleverna, där flera verksamheter samarbetar.

Praktisk SFI 2
Heltidsstudier (minst 23 timmar per vecka). som innehåller SFI och en språkträningsplats hos en arbetsgivare. Det kan också ingå orienteringskurser och andra stödinsatser. Språkträningsplatsen är en del av undervisningen och SFI-läraren har ansvar för elevernas språkutveckling samt kunskap om samhälls- och arbetsliv.

Handledare på språkträningsplatser får utbildning och stöd för att kunna hjälpa eleverna utveckla både språk och yrkeskunskaper.

Målet för Praktisk SFI 1 och 2 är att eleven får bättre språkkunskaper, ökad motivation till utbildning och jobb samt större kunskap om arbetsliv och arbetsmarknad.

Efter Praktisk SFI 1 får eleven förutsättningar att fortsätta i Praktisk SFI 2 eller i utbildningsspår 2.

Efter Praktisk SFI 2 får eleven förutsättningar att välja yrke eller bransch för vidare studier i utbildningsspår 2 (t.ex. Bransch-SFI). Eleven får också generellt bättre förutsättningar att fortsätta i utbildningsspår 2

Praktisk SFI 1 och 2 ger inte CSN.

Läs mer här.

Spår 2: Yrkesinriktad SFI och jobbspår

SFI kombineras med yrkeskurser och praktik för att kunna få arbete eller läsa vidare i spår 3.

Läs mer här.

Spår 2A: Jobbspår

Heltidsstudier (minst 23 tim per vecka) i samarbete mellan arbetsmarknadsenheten och vuxenutbildningen.

Målet är att stärka elevens språk, kunskap om arbetslivet, motivation till studier och jobb samt chans till anställning.

Spår 2B: Yrkesinriktade kurser

Heltidsstudier (minst 23 tim per vecka) med SFI eller SVA  (svenska som andraspråk) kombinerat med bransch- och yrkeskurser.

Handledare på praktik- eller arbetsplatsförlagt lärande (APL) får utbildning och stöd för språk- och kunskapsutveckling.

Målet är att stärka elevens språk, motivation, arbetslivserfarenhet, kunskap om yrken och arbetsmarknad samt chanser till jobb eller vidare studier i spår 3.

Spår 3: Kombinationsutbildning på gymnasial nivå

SFI eller SVA kombineras med yrkesutbildning på gymnasienivå och stödinsatser. En avklarad kombinationsutbildning ger en yrkestitel (som till exempel ”kock”).

Heltidsstudier (minst 23 timmar per vecka) som omfattar kombinationsutbildning bestående av yrkesutbildning i kombination med SFI och SVA, APL och stödjande insatser.

Undervisningen är språk- och yrkesintegrerad.

Handledare får APL-handledarutbildning.

Målet är att eleven får bättre språk, arbetslivserfarenhet, mer motivation, större kunskap om arbetsmarknaden och bättre chans till jobb.

Läs mer här.

Strategiska temaområden

Yrkesväg har nio så kallade temaområden som beskriver olika sätt som kommuner kan arbeta med utbildningsmodellen.

Temaområdena handlar om att utveckla nya metoder och arbetssätt tillsammans, alltid med elevens behov i centrum.

Kommunerna väljer temaområden utifrån sina egna behov och kan lägga till fler under projektets gång. För att dela erfarenheter ordnar projektet gemensamma lärträffar.

För en översikt av de olika temaområdena, klicka här.