Lärträff med språk i fokus

Vad innebär det egentligen att kunna ett språk? Det är så mycket mer än att lära sig bokstäver och att ljuda ihop ord. Om detta pratade representanter för Vuxenutbildningen Karlstad på den senaste transregionala lärträffen inom temaområde I språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.

Professioner som möter utrikesfödda

Den transregionala lärträffen inom temaområde I språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt (SKUA) riktade sig till professioner som möter utrikesfödda och som inte tillhör vuxenutbildningen. Maria Skoglund och Sara Johansson från Vuxenutbildningen Karlstad pratade om vad det egentligen innebär att kunna ett språk.

De lyfte hur komplex vägen är från att lära sig bokstäver och att ljuda ihop ord, till att veta vad man säger till vem och när. Eller förstå vad någon menar när den inte säger just det.

Vad betyder det egentligen när någon konstaterar att det är varmt i ett rum? Är det information eller förväntas någon öppna ett fönster? säger Sara Johansson, delprojektledare för Yrkesväg Karlstad.

Transspråkande förhållningssätt

Begreppet transspråkande förhållningssätt presenterades. Det handlar om att se individens alla språkliga kompetenser som en resurs och bland annat hitta fler sätt att förmedla, bearbeta, förstå och förankra information på än att prata svenska.

Vilka frågor och vilken information kan individer diskutera på andra språk än svenska, trots att den som leder samtalet inte kan de språken? säger Sara Johansson.

Frågor som underlättar

Att förmedla information är ett svårt uppdrag. De här frågorna kan hjälpa till i planeringen för hur komplex informationen kommer vara att ta till sig:

  • Är det ny information på ett nytt språk?
  • Är det känd information på ett nytt språk?
  • Är det ny information på modersmålet?
  • Är det känd information på modersmålet?

Målgruppsanpassa information

Sara Johansson ser samverkan som en av projektets främsta styrkor.

I våra olika uppdrag kan vi dra nytta av varandras kompetenser och erfarenheter inom olika ämnen och på så sätt bli ännu bättre på att målgruppsanpassa information och innehåll, säger hon.

Lärorikt och inspirerande

Deltagarna beskrev lärträffen på följande sätt: