Elevinflytande och elevråd

Temaområde J

Bakgrund

Många deltagare har inte fått tillräckliga kunskaper kring möjligheter att påverka sin situation i olika frågor. Deltagarna behöver få förutsättningar att kunna vara delaktiga och kunna påverka den verksamhet de deltar i. Detta arbete kan kopplas till skolans uppdrag i läroplanen.

Exempel på utvecklingsområden

  • Utveckla strukturer och metoder i olika verksamheter för ett aktivt och integrerat arbete med att stärka deltagares inflytande och delaktighet inom olika områden
  • Utveckla och implementera arbete med regelbundna klassråd och elevråd inom vuxenutbildningen.
  • Använd klassråd som metod att löpande utvärdera projektets insatser.

Syfte och resultat på medellång sikt

  • Det genomförs regelbundet lokala elevråd med deltagare där bland annat frågor avseende projektet lyfts
  • Delprojektet kan löpande följa upp och kvalitetssäkra projektets insatser
  • Deltagarna har ökad förmåga att kritiskt granska och bedöma det han eller hon ser, hör och läser för att kunna diskutera och ta ställning i olika livs- och värderingsfrågor
  • Deltagarna har bättre förutsättningar att delta i demokratiska beslutsprocesser i samhälls- och arbetsliv
  • Deltagarna har ökade förutsättningar att påverka projektet
  • Arbete med elevråd bidrar till att uppfylla mål i läroplanen
  • Deltagarna ökar sin anställningsbarhet och matchningsbarhet
  • Det finns en utvecklad utbildnings-modell som säkerställer en likvärdig behandling och som möjliggör stegförflyttning mot egen försörjning
  • Ökad kompetens hos medverkande aktörer att genomföra målgruppsanpassade utbildningsinsatser för deltagare
  • Medverkande kommuner har implementerat hela eller delar av utbildningsmodellen

Effekter

  • Förbättrad integration och förbättrade möjligheter för deltagande tredjelands-medborgare att etablera sig i det svenska samhället och på den svenska arbetsmarknaden
  • Förbättrad integration och social delaktighet för tredjelandsmedborgare
  • Bättre förutsättningar för snabbare etablering på arbetsmarknaden för tredjelandsmedborgare
  • I medverkande kommuner finns en mer sammanhållen, målgruppsanpassad, rättssäker, effektiv och flexibel process för tidig integration
  • Förbättrad samverkan och koordinering mellan samhällsaktörer med ansvar för målgruppens integration i syfte att öka tredjelandsmedborgares möjligheter att tidigare etablera sig i samhälls- och arbetsliv